no-img
شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com

نمایش پست ها - شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com


شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com
آخرین پروژه های اضافه شده ...
اطلاعیه های سایت

adsads

صفحه جدا

نمایش پست ها


عناوین پست ها

آخرین پست ها

مدلسازی و شبیه سازی اختلالات کیفیت نیرو براساس MATLAB/Simulink

مدلسازی و شبیه سازی اختلالات کیفیت نیرو براساس MATLAB/Simulink

نظارت مداوم اختلالات کیفیت نیرو (PQ) در سیستم توزیع نیروی الکتریکی به موضوع مهمی برای تاسیسات و مصرف کنندگان تبدیل شده است. عملکرد سیستم نیرو را می توان با تحلیل خودکار اختلالات PQ ،ارتقا بخشیده و حفظ کرد. در این مقاله، تلاش شده است تا مدلسازی و شبیه سازی اختلالات PQ را در استفاده ی بارهای مختلف، مورد بررسی قرار دهیم. اختلالات PQ بااستفاده از معادلات پارامتریک و نیز مدل های سیستم توزیع نیروی الکتریکی در محیط MATLAB/SIMULINK بوجود می آیند. اختلالات PQ مربوط به نوسان مقدار ولتاژ مثل افت و خیز و قطع شدن، با استفاده از انواع مختلفی از خطاها و بار سنگین در مدل توزیع نیرو بوجود می آیند. انواع مختلف نوسانات مربوط به اختلالات PQ مثل هرمونیک ها، بااستفاده از مبدل الکترونیکی نیرو تولید می شوند. اختلالات PQ متغیر یا ناپایدار بااستفاده از بانک سوئیچینگ خازن در مدل توزیع ایجاد می شوند. نتایج مربوط به شکل موج های اختلال PQ که با هردوتکنیک بدست آمده اند، بسیار شبیه به سیگنال های PQ زمان-حقیقی هستند.شکل موج های بست آمده ی PQ برای چک کردن عملکرد الگوریتم های طبقه بندی خودکار جدید مناسب می باشند.

شبیه سازی مقاومت تاثير محدود كننده جريان خطا SFCL تحلیل عملکرد در سیستم سه فاز

شبیه سازی مقاومت تاثير محدود كننده جريان خطا SFCL تحلیل عملکرد در سیستم سه فاز

در این مقاله یک نوع مقاومتی ابررسانا محدود کننده جریان برای کاهش جریان خطا به طور موثر معرفی می شود. در حالت منطقه ای مصرف برق بسیار گسترده است، شانس وقوع هر نوع خطا و یا وضعیت غیر طبیعی بسیار معمول می شود، که به دلیل جریان بسیار بالا عبوری از طریق سیستم است. این جریان های خطا تولید نیروهای بزرگ مکانیکی می کنند که یکپارچگی مکانیکی سخت افزار سیستم قدرت را به خطر می اندازد، ترانسفورماتور و دیگر تجهیزات ممکن است بیش از حد گرم شوند. این تجهیزات در شبکه های قدرت بسیار گران هستند و حفاظت از آنها در جریان های خطای بزرگ به شدت مورد نیاز است. قابلیت اطمینان سیستم های قدرت مهم ترین عامل برای بهره برداری کارآمد است. این عمل ممکن است به طور کامل برای از بین بردن خطاها در سیستم کافی نباشد اما برای کاهش اثرات مضر خطا در سیستم از طریق کاهش جریان در طول خطا مفید هستند، برای غلبه بر این مشکل یک ابررسانا مقاومتی محدود کننده جریان (SFCL) معرفی شده است. ابر رسانا محدودساز نوآورانه جریان برق است که توانایی به منظور کاهش جریان خطا در چرخه اول جریان خطا را داراست. اولین سرکوب چرخه جریان خطا توسط SFCL منجر به پایداری گذرای سیستم قدرت و حمل توان بالاتر با ثبات بیشتر می شود.

عملکرد محدود کننده ی جریان خطای ابررسانای نوع مقاومتی ۳٫۳ kV

عملکرد محدود کننده ی جریان خطای ابررسانای نوع مقاومتی 3.3 kV

در دنیای تکنولوژیکی امروز، انرژی الکتریکی یکی از مهمترین نوع انرژی است و تقریبا در تمام حوزه ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم ضروری می باشد. افزایش تقاضا و مصرف انرژی الکتریکی منجر به افزایش سطوح خطای سیستم شده و باعث قطع شدن ظرفیت اسمی مدار شکن های موجود می شود. یک راه حل برای چنین مشکلی ، استفاده از دستگاه محدود کننده ی جریان در سیستم می باشد. از این دیدگاه، مطلوب اینست که ابزار مطمئنی از محدود کننده ی جریان های خطا را معرفی کنیم تا مدارشکن ها در جریان های خطای پایین تر بدون هیچ آسیبی ، باز شوند. یکی از آنها، محدود کننده ی جریان خطای ابررسانا است. به نظر می رسد که این مورد، جالب توجه ترین گزینه برای این منظرو باشد.محدود کننده ی جریان خطای ابررسانا SFCL بر مبنای نوع مقاومتی حرارت بالا، یک تکنولوژی توانمند برای محدود کردن جریان خطای شدید در مقایسه با مدار شکن های رایج، است.

مدل جدید کوره قوس الکتریکی AC و شبیه سازی برای بررسی کیفیت توان

مدل جدید کوره قوس الکتریکی AC و شبیه سازی برای بررسی کیفیت توان

در این مقاله، ما ایجاد مدل کوره قوس الکتریکی AC از طریق مدار آشوبناک را مطالعه می کنیم. ابتدا، مدل استاتیک بر اساس تئوری حفاظت از انرژی ایجاد شده است. سپس یک مدل دینامیکی بر اساس مدل استاتیک قبلی ساخته شده که برای شبیه سازی کوره قوس الکتریکی AC با ویژگی های دینامیکی ایجاد شده است. مدار آشوبناک چوآ برای تولید موج مدولاسیون انتخاب شده است. نتایج به دست آمده با استفاده از مدل ارائه شده، با اندازه گیری مقایسه شده است. مقایسه نشانگر یک همبستگی نسبتا خوبی بین مدل ما و داده های تجربی دارد.

جبرانسازی بار با استفاده از DSTATCOM در سیستم توزیع سه فاز سه سیمه تحت شرایط مختلف منبع ولتاژ و بار متصل شده مثلث

جبرانسازی بار با استفاده از DSTATCOM در سیستم توزیع سه فاز سه سیمه تحت شرایط مختلف منبع ولتاژ و بار متصل شده مثلث

این مقاله به یک جبرانساز استاتیکی توزیع (DSTATCOM) به منظور متعادل­سازی جریان­های منبع، اصلاح ضریب قدرت و کاهش هارمونیک، در سیستم توزیع سه فاز سه سیمه با توجه به بار متصل شده مثلت و شرایط مختلف منبع ولتاژ می­پردازد. راهبرد کنترلی اعمال شده به DSTATCOM یک نقش اساسی در عملکرد آن ایفا می­کند. روشی جدید براساس تئوری بهبود یافته مولفه جریان لحظه­ای اکتیو و راکتیو (IARCC) برای تولید جریان­های مرجع سه فاز DSTATCOM پیشنهاد شده است. یک مبدل منبع ولتاژ سه فاز با یک خازن باس dc به عنوان یک DSTATCOM استفاده می­شود که جریان­های مرجع در یک طرح باند هیسترزیس دنبال خواهد شد. عملکرد DSTATCOM تحت شرایط منبع ولتاژ سینوسی، سینوسی نامتعادل و اعوجاج یافته نامتعادل ارزیابی می­شود. تغییرات در جریان بار، دامنه و مقدار هارمونیک در ولتاژ منبع در نظر گرفته شده است. شرایط بار متصل شده دلتا (مثلث) خطی و همچنین غیرخطی در نظر گرفته شده است. عملکرد DSTATCOM با استفاده از روش کنترل پیشنهادی با بهره­گیری از نتایج شبیه­سازی نرم­افزار MATLAB/SIMULINK نشان داده شده است. نتایج شبیه­سازی امکان­پذیری طرح پیشنهادی برای کنترل DSTATCOM را نشان می­دهد.

شبیه‌سازی کانورتر چند پالسه برای کاهش هارمونیک با استفاده از یکسو‌ساز کنترل شده

شبیه‌سازی کانورتر چند پالسه برای کاهش هارمونیک با استفاده از یکسو‌ساز کنترل شده

این مقاله به بررسی تاثیر استفاده از مدار کانورتر سه فاز و چند پالسه در ضریب توان واحد در ورودی برق ACو تنظیمات ولتاژ خروجی می‌پردازد. یکسو‌کننده‌های تریستوری سه‌فاز در صنعت برای به‌دست آوردن ولتاژ DC متغیر استفاده شده‌اند، اما آن‌ها یک مساله شامل تعداد زیاد هارمونیک‌های مرتبه پایین در جریان‌های ورودی دارند. برای عملکردهای قدرت (توان) بالا، یک ساختار ۱۲ پالسه، ۱۸ پالسه و ۲۴ پالسه برای کاهش هارمونیک‌ها مفید است، اما آن هنوز شامل (np) امین هارمونیک‌هاست. (n: عدد صحیح و p: پالس) در این مقاله یکسوسازهایی با استفاده از نرم افزار matlab در شرایط شبیه به‌هم برای مقایسه سطوح هارمونیک‌هایشان شبیه‌سازی خواهند شد.

کنترل کننده H1 TCSC با مرتبه کاهش یافته و طراحی PSS فازی بهینه PSO در کاستن از نوسانات سیگنال کوچک در محدوده­ای گسترده

کنترل کننده H1 TCSC با مرتبه کاهش یافته و طراحی PSS فازی بهینه PSO در کاستن از نوسانات سیگنال کوچک در محدوده­ای گسترده

این مقاله طرح­های کنترل هیبریدی را برای جبران عدم قطعیت­هایپارامتری و غیرپارامتری ناشی از سیستم­های برق مدرن را ارائه می­دهد. حلقه تقویت که روند طراحی را شکل می­دهد و عبارت عدم قطعیت غیرپارامتری را در نظر می­گیرد برای طراحی مورد استفاده قرار می­گیرد. برای افزایش بیشتر پایداری حالت پایا، و در نظر گرفتن تاثیر عدم قطعیت­های پارامتری که به­علت تغییرات در شرایط بارگذاری رخ می­دهد، تقویت TCSC توسط سه نوع PSS، یعنی PSO-PID PSS، PSO Mamdani FPSS و PSO TS FPSS تکمیل می­شود. PSO برای بهینه­سازی پارامترهای مبتنی بر PID و PSS از نوع فازی مورد استفاده قرار می­گیرد. طرح­های کنترل هیبریدی پیشنهادی یافته می­شوند تا عدم قطعیت را به خوبی توسط پایا نمودن سیستم برق در کل محدوده عدم قطعیت پارامتری جبران نمایند. اما، کنترل کننده هیبریدی پیشنهادی TCSC را تقویت می­نماید و PSO-تاکاگی-سوگنو-FPSS بهترین عملکرد را با پایداری حالت پایای بالا برده شده در میان تمامی طرح­ها نشان می­دهد. همچنین T-S FPSS عملکرد بهتری را در مقایسه با Madmani FPSS دارد.

مدلسازی سیستم های درایو موتور DC در مطالعات دینامیکی سیستم های نیرو

مدلسازی سیستم های درایو موتور DC در مطالعات دینامیکی سیستم های نیرو

سیستم های درایو موتور DC جریان مستقیم ؛ فولاد، مواد معدنی ، دستکاری مواد و سایر کاربردهای صنعتی بدلیل گشتاور آغازین بالا و سهولت کنترل سرعت در مقیاس وسیع به وفور در این مقاله استفاده شدند. آنها را می توان تا ۱۰ و ۲۰ درصد از نیاز بار در برخی تجهیزات پزشکی لحاظ کرد و ازاین رو تاثیر مهمی بر دینامیک کلی سیستم دارند.اگرچه مدل دینامیکی مناسب برای این نوع بارها در مطالعات دینامیک سیستم نیرو وجود ندارد. دراین مقاله یک روش مدلسازی پیچیده برای سیستم های درایو موتور DC باتوجه به دو طرح زیر پیشنهاد شد: ۱) درایو در معرض افت های شدید ولتاژی دچار اشتباه خاهد شد ؛ ۲) درایو درزمان افت های ملایم تر ولتاژ می تواند چرخش نماید. منحنی خطای درایو DC و یک روند ساده برای تعیین ،درصورتی که درایو باید در مطالعات دینامیکی گنجانیده شود، برای طرح ۱ پیشنهاد شده است. مدل دینامیکی برای سیستم های درایو موتور DC مدلسازی شدند که می توانند براحتی در نرم افزار شبیه سازی درنظر گرفته شوند، به صورت مطالعه ی موردی برای طرح ۲ ایجاد و تایید شدند.

مدل فتوولتائیک دینامیک شامل ویژگی ظرفیت خازنی و بایاس معکوس

مدل فتوولتائیک دینامیک شامل ویژگی ظرفیت خازنی و بایاس معکوس

سیستمهای فتوولتائیک (PV) معمولا فقط از نظر ویژگی های DC بایاس مستقیم مدل می شوند، همانطور که در مدل تک دیودی دیده می شود. هرچند این روش، منحنی I-V را تحت بایاس مستقیم ثابت به دقت مدل می کند، اما فاقد ویژگی های دینامیک و بایاس معکوس است. ویژگی های دینامیک، که در درجه اول شامل خازن موازی و اندوکتانس سری است، بر عملکرد دستگاه هنگامی که یک سلول PV یا رشته ای از آن در تعامل با مبدل سوئیچینگ باشد یا حالت گذرای ناگهانی را تجربه کند تاثیر زیادی دارد. ویژگی های بایاس معکوس اغلب نادیده گرفته میشوند زیرا اینطور فرض می شود که دستگاه های PV در منطقه بایاس معکوس به کار گرفته نخواهند شد. با این حال، هنگامی که قدری سایه بر روی رشته ای از PV ها می افتد، سلول در سایه می تواند تبدیل به بایاس معکوس و نقطه داغ (hot spot) شده و به طور دائم باعث کاهش عملکرد سلول شود. برای بررسی کامل رفتار PV تحت نقاط داغ و عیوب مختلف دیگر، بایاس معکوس نیز باید مدل شود. در این مطالعه یک مدل جامع ریاضی برای PV بر اساس اجزای مدار ارائه شده است که بایاس مستقیم، بایاس معکوس، و ویژگی های دینامیک را در خود دارد. با استفاده از سه آزمون تجربی بر روی یک سلول PV در شرایط سایه، تمام پارامترهای مورد نیاز مدل تعیین می شود. این مدل در MATLAB SIMULINK اجرا و با دقت داده های اندازه گیری شده مدل گردید.

شبیه سازی ماشین سنکرون در مطالعه ی پایداری سیستم قدرت

شبیه سازی ماشین سنکرون در مطالعه ی پایداری سیستم قدرت

این مقاله یک مدل ریاضی غیرخطی ژنراتور سنکرون با سیستم تحریک را برای پایداری سیستم قدرت ارائه می دهد. برای سیستم های بزرگ، مدل فضای حالت در ارتباط با سیستم توصیف شده توسط معادلات دیفرانسیل خطی، بیشتر استفاده شده است. ارتباط شاری هر مدار در ماشین به ولتاژ خروجی محرک وابسته می باشد. مدل های سیستم تحریک توصیف شده از یک سیستم pu (در واحد) استفاده می کنند. سیستم کامل اساسا شامل ماشین سنکرون، خط تحریک و انتقال می باشد. پایداری یا ناپایداری سیستم توسط مقادیر ویژه ی ماتریس ضرایب سیستم A تعیین می گردد. این مقادیر ویژه با پارامترهای ماشین شناسایی می شوند و به پارامترهای محرک وابسته نیستند. معادلات حالت کامل با معادلات دیفرانسیل مرتبه اول بدست آمده از مدل سیستم توسط شناسایی متغیرهای حالت مناسب بدست می آیند. تبدیل معادله ی فضای حالت به تابع تبدیل در برنامه ی matlab/Simulink انجام می شود. تقریب مرتبه ی اول برای معادلات سیستم صورت می پذیرد. ارتباط شاری و جریانی به عنوان متغیرهای حالت کل سیستم استفاده می شوند. مشخصات پایداری سیستم با بررسی مقادیر ویژه تعیین می شوند. ثابت می شود که نمودار روت لوکاس مدل فضای حالت فعلی به طور ویژه ای با جنبه های مدلسازی ژنراتور سنکرون ۳۵MVA، ۱۱kV مربوط به سیستم تحریک بوست – باک در ارتباط می باشد. از نرم افزار matlab/Simulink برای محاسبه ی مدل فضای حالت سیستم استفاده می شود.

بهبود کیفیت توان در سیستم توزیع ولتاژ پایین بااستفاده از بازگردان دینامیکی ولتاژ (DVR)

بهبود کیفیت توان در سیستم توزیع ولتاژ پایین بااستفاده از بازگردان دینامیکی ولتاژ (DVR)

در این مقاله، کاهش اختلال کیفیت نیرو در سیستم توزیع ولتاژ پایین با افزایش ولتاژ بااستفاده از یکی از دستگاه های معمولی قدرتمند نیرو به نام بازگردان دینامیکی ولتاژ (DVR) مطرح شد. DVR معمولاً میان ولتاژ منبع و بار حساس یا بحرانی نصب می شود . پیکربندی جدید DVR بااستفاده از تکنیک کنترلر پیشرفته ی d-q-o پیشنهاد می شود. شبیه سازی ها بااستفاده از Matlab/Simulink’s SimPower Toolbox به انجام رسیدند. این طرح نیز با مجموعه ی آزمایشی ۵KVA DVR اجرا شد. نتایج آزمایش و شبیه سازی، عملکرد دینامیکی موثر پیکربندی پیشنهادی را نشان می دهند.

تعدیل کاهش و افزایش ولتاژ با استفاده بازیاب دینامیکی ولتاژ

تعدیل کاهش و افزایش ولتاژ با استفاده بازیاب دینامیکی ولتاژ

تحولات سریع در تکنولوژی الکترونیک نیرو این امکان را بوجود آورده است تا اختلالات ولتاژ را در سیستم نیرو کاهش دهد. درمیان اختلالات ولتازی که صنعت را دچار چالش می کند، افت ولتاژ مهمترین مشکل برای بارهای حساس به شمار می رود. بازگردان دینامیکی ولتاژ DVR یک دستگاه برقی بااتصال سری مبنی بر دستگاهی است که به سرعت می تواند افت های ولتاژ را در سیستم کاهش داده و ولتاژ بار را به مقدار پیش از روی دادن خطا بازگرداند. DVR بهترین راه حل موثر برای غلبه بر این مشکل شناخته شده است . مزیت اولیه ی DVR همیشه آنلاین نگه داشتن کاربران با ولتاژ ثابت باکیفیت که پیوستگی ارائه را حفظ کند، است. در این مقاله فایده ی گنجانیدن DVR در سیستم توزیع به منظور کاهش افت و خیز ولتاژ تشریح شد. DVR که در اینجا ارائه شد بر اساس مفهوم dqo می باشد . روش کنترل پیشنهادی برای شناسایی و پاک کردن هرگونه اختلال کیفیت نیرو در سیستم های توزیع، بسیار موثر تشخیص داده شد. نتایج شبیه سازی بااستفاده از MATLAB/SIMULINK برای اثبات مفید بودن این طرح، نشان داده شدند.

بررسی مقایسه ای اعوجاج هامونیک کل در شکل موج جریان بوسیله ی درایوهای موتور القایی تغذیه شده با PWM و کنترل برداری

بررسی مقایسه ای اعوجاج هامونیک کل در شکل موج جریان بوسیله ی درایوهای موتور القایی تغذیه شده با PWM و کنترل برداری

درایوی با سرعت قابل تنظیم به یکی از اجزاء قابل توجه بار در توزیع برق تبدیل شده است که شامل استفاده از موتورهای القایی ازجمله موتور القایی با حلقه ی لغزان و رتور قفس سنجابی می باشد. این مقاله شامل تجزیه و تحلیل، کنترل و مدلسازی موتورهای القایی است و همچنین به بررسی تاثیرات آن بر انحراف هارمونیک جریان کل بر سرعت قابل تنظیم با استفاده از ژنراتور PWM و روش کنترل برداری می پردازد. با استفاده از تبدیل Park ، ما می توانیم سیستم سه فاز را به دو فاز تبدیل نموده و سپس آنرا به سیستم دو محوری ثابت تغییر دهیم (d,q). با تغییر دادن دو بردار شار و گشتاور ( یکی در تربیع و دیگری در حالت خط محور مستقیم ) می توانیم جریان رتور را کنترل کرده و سپس سرعت و THD مربوط به جریان و ولتاژ را محاسبه کنیم. هارمونی ها از لحاظ بزرگی کوچکتر و از لحاظ فراوانی بیشتر از حالت مبنا هستند. کنترل برداری و کنترل گشتاور مستقیم بطور گسترده در سیستم های درایو ac با سرعت متغیر بخصوص برای درایوهای ماشین القایی به کار گرفته می شوند. به منظور تولید سیگنال های PWM یک مقدار خطا با مقایسه ی جریان مرجع و جردلن حقیقی محاسبه شده و به عنوان ورودیی برای کنترل پسماند مغناطیسی به کار می رود. بردار ولتاژ بدست آمده و موتور با استفاده از اینورتر شروع به کار کرده تا مقادیر مرجع جریان را ادامه دهد.

شبیه سازی کنترل برداری سیستم سرعت قابل تنظیم موتور القایی بر اساس نرم افزار Simulink

شبیه سازی کنترل برداری سیستم سرعت قابل تنظیم موتور القایی بر اساس نرم افزار Simulink

بر اساس تجزیه و تحلیل موتور القایی مدل ریاضی پویا و اصل کنترل برداری، ساخت و ساز سیستم کنترل موتور تکمیل شده است. مدل موتور القایی آسنکرون AC، مدل کنترل برداری، مدل پارک تبدیل، مدل اینورتر، مدل شار، و همچنین کنترل جریان، مدل منحنی سرعت با اتخاذ ایده های مدولار در محیط MATLAB / SIMULINK تنظیم شده است. از طریق ادغام ارگانیک از مدل های تابعی، کنترل برداری موتور القایی سیستم تشکیل شده است. نتایج شبیه سازی نشان از تغییرات در گشتاور بار موتور، تغییرات دینامیکی از منحنی سرعت، که نشان می دهد که سیستم واقعی را می توان به خوبی و با سرعت پاسخ دینامیکی بالا، حالت پایدار کمی از خطا استاتیک، و توانایی قوی اختلال ضد بار شبیه سازی نمود.

مدلسازی ترانسفورماتور جریان تحت شرایط اشباع

مدلسازی ترانسفورماتور جریان تحت شرایط اشباع

در طی یک اتصال کوتاه سیگنال ورودی از رله می تواند توسط اشباع هسته مغناطیسی از ترانسفورماتور جریان را منحرف کند. بررسی رفتار CT توسط یک مدل ریاضی مناسب به نظر میرسد. این مقاله به مدل های یک فاز و سه فاز و ارائه روش چگونگی تجزیه و تحلیل و طبقه بندی جریان ثانویه می پردازد.

مدلسازی و شبیه سازی موتور BLDC بااستفاده از تکنیک های کامپیوتری آسان

مدلسازی و شبیه سازی موتور BLDC بااستفاده از تکنیک های کامپیوتری آسان

در این مقاله یک روش کامپیوتری آسان PSIM برای انجام شبیه سازی موتور BLDC مورد استفاده قرار گرفت. با کمک روش کاربر-پسند و برخی از تئوری های اصلی، مدل های متناظر PSIM برای BLDC را براحتی می توان ساخت. نتایج شبیه سازی مربوط به عملکرد موتور BLDC را می توان اساساً باتوجه به پارامترهای ورودی مختلف در محیط PSIM ارزیابی نمود. دقت این روش نیز با مقایسه ی نتایج شبیه سازی در PSIM با پاسخ بدست آمده از نتایج حاصل از موتور BLDC تایید شد.

اتصال T جدید اوتوترانسفورماتور بر اساس مبدل ۱۸ پالس AC-DC برای کاهش هارمونیک و درایو تنظیم سرعت موتور القایی

اتصال T جدید اوتوترانسفورماتور بر اساس مبدل ۱۸ پالس AC-DC برای کاهش هارمونیک و درایو تنظیم سرعت موتور القایی

اتصال T جدید اوتوترانسفورماتور بر اساس مبدل ۱۸ پالس AC-DC برای کاهش هارمونیک و درایو تنظیم سرعت موتور القایی نام مقاله به فارسی: A Novel T-Connected Autotransformer-Based 18-Pulse AC–DC Converter for Harmonic Mitigation in…

ترانسفورماتور تبدیل توان سه فاز به هفت فاز

ترانسفورماتور تبدیل توان سه فاز به هفت فاز

در دهه گذشته سیستم درایو الکتریکی چندفازه (بیشتر از توان الکتریکی سه-فاز) کانون توجه تحقیقات مهمی بوده است. هم چنین با توجه به اینکه ترانسفورماتورهای چند فاز در ورودی یکسوسازها مورد نیاز است، سیستم انتقال توان چند فاز نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در سیستم انتقال توان چند فاز و سیستم یکسوساز چند فاز، تعداد فازی که مورد بررسی قرار داده شده است ضریبی از سه می باشد. با این وجود، سیستم درایو چندفاز سرعت متغیر، که در این تحقیقات آورده شده است بیشتر به صورت پنج، هفت، نه، یازده ، دوازده و پانزده فاز می باشند. این سیستم های درایو چند فاز به صورت ثابت از کانورتورهای الکترونیک قدرت تغذیه می شوند. در مقابل ، این مقاله تکنیکی را برای بدست آوردن خروجی هفت فاز از سیستم تغذیه سه فاز با استفاده از اتصالات جدید و خاص یک ترانسفورماتور، پیشنهاد می کند. بنابراین با تکنیک پیشنهاد شده، ولتاژ/جریان سیسنوسی خالص هفت فاز بدست می آید که می تواند برای اهداف تست موتور مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این این طرح اتصالات می تواند در سیستم انتقال توان هفت فاز و سیستم یکسوساز هفت فازمورد استفاده قرار گیرد. طراحی و تست کامل راه حل پیشنهاد شده نشان داه شده است. آنالیز ریاضی، شبیه سازی و نتایج تجربی در این مقاله نشان داده شده است.

مدل سازی و شبیه سازی مدولاسیون پهنای پالس فضای برداری بر اساس موتور سنکرون با آهنربای دائم درایو شده با استفاده از MRAS

مدل سازی و شبیه سازی مدولاسیون پهنای پالس فضای برداری بر اساس موتور سنکرون با آهنربای دائم درایو شده با استفاده از MRAS

مدل سازی و شبیه سازی مدولاسیون پهنای پالس فضای برداری بر اساس موتور سنکرون با آهنربای دائم درایو شده با استفاده از MRAS نام مقاله به فارسی: Modeling and Simulation of Space Vector Pulse Width…

مدل سازی ریاضی شبیه سازی موتور سنکرون مغناطیس دائم

مدل سازی ریاضی شبیه سازی موتور سنکرون مغناطیس دائم

با معرفی مغناطیس دائم به عنوان جانشین قطب های الکترومغناطیسی با سیم پیچی، در ماشین های dc به انرژی الکتریکی کمتری نیاز داریم. مشابه این موضوع در ماشین های سنکرون، پل های میدان الکترومغناطیسی متعارف در روتور بوسیله پل های pm جابجا می شوند و با اینکار از حلقه های لغزان و سرهم کردن زغال بی نیاز می شویم. با ظهور ادوات نیمه هادی قدرت، کموتاتورهای مکانیکی با کموتاتورهای الکتریکی تحت عنوان اینورتر جایگزین شدند. این دو دستاورد و همچنین کاربردهای PMSM از جمله کنترل سرعت بدون نیاز به سسنسور، کنترل موقعیت مناسب، موتور servo و … منجر به توسعه ی ماشین های dc بدون زغال و PMSMها شدند. در این مقاله مدل سازی ریاضی موتور سنکرون مغناطیس دائم استخراج شده و با استفاده از نرم افزاز MATLAB شبیه سازی شده است.مهم ترین ویژگی PMSM بازدهی بالای آن است که با کاهش تلفات به دست می آید. در PMSM جریان میدان و جریان روتور وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل موتور سنکرون آهنربای دائم تحت شرایط مختلف بهره برداری با استفاده از بردار کنترل در MATLAB

تجزیه و تحلیل موتور سنکرون آهنربای دائم تحت شرایط مختلف بهره برداری با استفاده از بردار کنترل در MATLAB

در این مقاله مدل سازی موتور سنکرون آهنربای دائم و کاربرد آن با روش کنترل برداری در شرایط بهره برداری های مختلف از جمله شکل گیری، برش، سنگ زنی و یا برشی با نیاز به گشتاور ثابت، صرف نظر از سرعت بررسی می شود. از کاربرد های دیگر در جرثقیل و نوار نقاله، در پمپ ها، نوار نقاله حلزونی، کمپرسور و آسیاب، برای کنترل کشش را می توان نام برد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که سیستم پیشنهادی دارای شتاب بالا و سرعت عقب ماندگی کم با کنترل برداری همچنین پاسخ کلی دینامیکی سریع و توانایی کنترل خوب می باشد.

شبیه سازی کنترل برداری موتور سنکرون مغناطیس پایدار مبینی بر-Matlab

شبیه سازی کنترل برداری موتور سنکرون مغناطیس پایدار مبینی بر-Matlab

مدل شبیه سازی سیستم کنترل برداری موتور سنکرون مغناطیس پایدار مبنی بر Matlab (PMSM) در اینجا پیشنهاد و این مدل برای آزمایش شبیه سازی در محیط Matlab/Simulink اتخاذ شد. نتیجه ی شبیه سازی نشان داد که سیستم کنترل، پاسخ دینامیکی و ویژگی های تنظیم کننده ی بهتری دارد و الگوریتم کنترلیش را ازنظر پایه ی تئوریکی که سیستم کنترل موتور سنکرون مغناطیس پایدار را طراحی و اشکال زدایی می کند، اعتبار می بخشد.

تحليل (DQ) مدل سازی ۳ فاز موتور القایی با استفاده از محیط Matlab / Simulink

تحليل (DQ) مدل سازی 3 فاز موتور القایی با استفاده از محیط Matlab / Simulink

در این مقاله، تاثیر مدل سازی بار در موتور القایی خاصی بررسی می شود. در این مقاله یک روش بر اساس قابلیت های مدل سازی پیشرفته، توسط مدل سازی دینامیکی موتور القایی ارائه شده است. هدف این است که به تجزیه و تحلیل ویژگی های دینامیکی بارها پرداخته شود. در این مقاله روش مدل سازی با استفاده از تجزیه و تحلیل D-Q موتور القایی توصیف می شو

شبیه سازی دینامیکی موتور القایی سه فاز با استفاده از نرم افزار Matlab سیمولینک

شبیه سازی دینامیکی موتور القایی سه فاز با استفاده از نرم افزار Matlab سیمولینک

تئوری قاب مرجع به طور موثر به عنوان یک رویکرد کارآمد در تجزیه و تحلیل عملکرد ماشین های الکتریکی القایی استفاده می شود. این مقاله گام به گام به پیاده سازی از یک ماشین القایی در نرم افزار Simulink با استفاده از تبدیلات محور dq0 از استاتور و روتور متغیر در قاب مرجع دلخواه می پردازد . برای این منظور، معادلات مربوطه در معرفی شده ، و سپس به مدل تعمیم یافته یک موتور القایی سه فاز بسط داده می شود و اجرا و پیگیری آن ساده است . نتایج به دست آمده شبیه سازی ، شواهد روشنی است بر این که نظریه قاب مرجع یک الگوریتم جذاب برای نشان دادن رفتار حالت پایدار ماشین آلات القایی را فراهم می کند.

کنترل سرعت موتور DC :پوششی میان کنترلر PID و کنترلر منطق فازی

کنترل سرعت موتور DC :پوششی میان کنترلر PID و کنترلر منطق فازی

کنترلرهای مشتق-انتگرال-نسبی (PID) در کنترل موتورهای DC به محبوبیت گسترده ای رسیده اند.عملکردهایشان اگرچه تا حدی نیاز به تنظیم دستی بوسیله ی اپراتور دارد، همچنان رضایت بخش هستند اما دستگاه های تنظیم-اتوماتیک مطلوب می باشند. در این مقاله، عملکرد یک موتور dc انتخابی که بوسیله ی کنترلر PID کنترل می شود مورد بررسی قرار گرفت.فرارفتی با مدت زمانی معین، زیاد و سازگار مشاهده شد در نتیجه رفتار معمول کنترلر PID تایید شد. بنابراین یک ضرورت است تا کنترلر PID تنظیم شود تا به عملکرد مطلوب برسد. از سوی دیگر یک کنترلر مبنی بر منطق فازی که برای موتور dc به کار گرفته شد مورد بررسی قرار گرفت. با به کارگیری قوانین کارشناسانه ی مناسب، هیچ فرارفتی وجود ندارد و زمان معین شده به مقدار مورد نظر می باشد. با کنترلر منطق فازی، تنظیم دستی حذف شده و تنظیم هوشمند مرحله ی مرکزی با عملکرد رضایت بخش را می گیرد.

رویکرد مدولار پیاده سازی مدل SIMULINK ماشین القایی

رویکرد مدولار پیاده سازی مدل SIMULINK ماشین القایی

در این مقاله، یک پیاده سازی مدولار از یک مدل ماشین القایی در نرم افزار Simulink با رویکرد گام به گام انجام شده است. با سیستم های مدولار، هر بلوک یکی از معادلات مدل است؛ بنابراین، بر خلاف مدل های جعبه سیاه، تمام پارامترهای ماشین برای اهداف کنترل و تایید در دسترس هستند. پس از پیاده سازی، مثال ها برای استفاده در برنامه های کاربردی درایو های مختلف، مانند حلقه باز کنترل ثابت V / Hz و کنترل برداری غیر مستقیم داده شده است. در نهایت، استفاده از این مدل به عنوان یک ژنراتور القایی نشان داده شده است.

توپولوژی یک اینورتر سه فاز با اتصال-سری برای کاربردهای درایو موتور BLDC

توپولوژی یک اینورتر سه فاز با اتصال-سری برای کاربردهای درایو موتور BLDC

امروز انواع درایوهای موتور القایی با اینورتر منبع ولتاژ هستند. همچنین شکل موج ولتاژ اینورتر سنتی دو سطحی تغذیه کننده موتور القایی نشان می دهد که ولتاژ در سراسر موتور نه تنها اجزائ “اساسی” سینوسی نیست، بلکه پالس ولتاژ به عنوان مثال دارای “موج دار شدن” ولتاژ نیز است. علاوه بر این شکل موج ولتاژ تولید شده توسط اینورتر لبه های تیزی دارد. نرخ تغییرات ولتاژ نسبت به زمان به عنوان مثال DV / dt در این گوشه ها بسیار بالا است، به طور نمونه ۵۰۰-۵۰۰۰ V/µs است. توپولوژی اینورتر دو سطحی توجه ها را در برنامه های کاربردی درایوی توان کم و ولتاژ پایین جلب کرده و توپولوژی اینورتر سه سطحی در توان بالا و اجرای برنامه های کاربردی درایوهای ولتاژ بالا مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی از این توپولوژی اینورتر سه سطحی ارائه یک منبع ولتاژ سه فاز، که در آن دامنه، فاز و فرکانس ولتاژ همیشه باید کنترل شوند. اگر چه بیشتر برنامه های کاربردی نیاز به شکل موج ولتاژ سینوسی دارند که از مزایای ویژه برای درایوهای ولتاژ متوسط در کاربردهای صنعتی هستند که برای سیستم نیروی محرکه کشتی نیروی دریایی آینده در نظر گرفته می شود. در این مقاله، یک توپولوژی اتصال سری از اینورتر سه فاز سه سطحی ارائه شده است، که مشکلات درایوهای ولتاژ متوسط را مخاطب قرار داده است. نتایج شبیه سازی بر اساس محیط Matlab / Simulink در این مقاله با جزئیات بحث شده است.

کنترل موقعیت موتور AC سروو با استفاده از استراتژی کنترل مدل داخلی

کنترل موقعیت موتور AC سروو با استفاده از استراتژی کنترل مدل داخلی

این مقاله بر روی موضوع طراحی و شبیه سازی یک استراتژی مدل کنترل داخلی (IMC) برای کنترل موقعیت در سروو موتور AC، تمرکز دارد. بر اساس پارامترهای مدل، پارامترهای کنترل مدل داخلی محاسبه و در MATLAB SIMULINK. شبیه سازی شده است. اقدامات عملکرد کنترل از نظر ردیابی خطا مورد توجه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل پایداری استراتژی کنترل ارائه شده نیز مورد آزمایش قرار گرفت. در نهایت، نتایج شبیه سازی IMC با نتایج کنترل کننده PID و نتیجه گیری اصلی مقایسه می شود. با استفاده از IMC بهترین نتایج ممکن به دست آمد و همچنین در این نتایج نیازی به تلاش برای تنظیم پارامترهای PID نیست.

مديريت انرژي و كنترل هماهنگ مبدل هاي تولید پراکنده در يك ریزشبکه

مديريت انرژي و كنترل هماهنگ مبدل هاي تولید پراکنده در يك ریزشبکه

این مقاله یک ریزشبکه حاوی واحدهای تولید پراکنده مختلفی را ارایه میکند که به شبکه توزیع متصل هستند. یک الگوریتم مدیریت انرژی برای هماهنگ کردن عملکردهای واحدهای مختلف DG در ریزشبکه برای عملکردهای متصل به شبکه و جزیره ای، اجرا شده است. ریزشبکه پیشنهادی شامل یک ارایه فتو ولتاییک (PV) که بعنوان واحد تولیدی اصلی ریزشبکه عمل میکند و یک پیل سوختی پوسته تبادل پروتونی برای تکمیل تغییر پذیری در توان تولیدی توسط ارایه PV، میباشد. یک باتری ذخیره ساز لیتیم-یون جهت کاهش پیک مصرف (تقاضا) در حین عملکرد (بهره برداری) متصل به شبکه و جبرانسازی هر گونه کمبودی در توان تولیدی در حین بهره برداری جزیره ای، به ریز شبکه ادغام شده است.طراحی کنترلی برای اینورترهای DG از یک الگوریتم کنترلی پیشبینی کننده (پیشگو) مدل جدید استفاده میکند که زمان محاسباتی سریعتری را برای سیستمهای قدرت بزرگ با بهینه سازی مسایل کنترلی حالت ماندگار و گذرا بطور جدا گانه، فراهم میکند. مفهوم طراحی از طریق سناریوهای متفاوت ازمایشی برای نشان دادن قابلیت بهره بردلری ریزشبکه پیشنهادی، تایید گردیده و نتایج بدست امده مورد بحث قرار گرفته اند.

یک روش شناسی طراحی چند متغیره برای کنترل ولتاژ یک ریزشبکه با یک واحد DG

یک روش شناسی طراحی چند متغیره برای کنترل ولتاژ یک ریزشبکه با یک واحد DG

این مقاله یک روش شناسی (متودولوژی) طراحی برای تنظیم ولتاژ یک ریزشبکه با DG تک واحدی جزیره ای و بار مربوطه اش را پیشنهاد میکند. متودولوژی طراحی کنترلر بر اساس مجموعه ای از مدلهای چند ورودی-چند خروجی (MIMO)ِ سیستم ریزشبکه میباشد و بطور همزمان، شکل دهی حلقه باز و تجزیه سیستم را توسط یک روش بهینه سازی برجسته، اجرا میکند. روند طراحی کنترل شامل: ۱) تعیین مجموعه مدلهای غیر پارامتری سیستم در نقاط بهره برداری مختلف، ۲) تعیین کلاس کنترلر، و ۳) شکل دهی حلقه باز سیستم، توسط کمینه سازی مجموع نرم (اندازه) دوم مربعِ خطاها بین توابع تبدیل حلقه باز سیستم و توابع تبدیل حلقه باز مطلوب، میباشد. مطابق متودولوژی طراحی پیشنهادی، دو کنترلر ولتاژ تکمیل شده d-q، برای تنظیم ولتاژهای بار یک ریزشبکه با DG تک واحدی، پیشنهاد شده است. کنترلرهای پیشنهادی، پایداری مقاوم و پاسخگویی دینامیکی رضایت بخش سیستم را علیرغم ابهاماتِ (عدم قطعیت) پارامتری بار و همچنین وجود بارهای غیر خطی، تضمین میکند. این مقاله جوانب تئوری پیچیده، در فرآیند طراحی کنترلرها را تشریح و عملکرد کنترلرها را مطابق مطالعات شبیه سازی و آزمایشات، ارزیابی میکند.

یک استراتژی کنترلی چند منظوره برای عملکرد پایدار واحدهای DG در شبکه های هوشمند

یک استراتژی کنترلی چند منظوره برای عملکرد پایدار واحدهای DG در شبکه های هوشمند

این مقاله توسعه یک استراتژی کنترلی چند منظوره برای بهره برداری پایدار واحدهای تولید پراکنده (DG) در حین ادغام با شبکه برق را تشریح میکند. مدل کنترلی پیشنهاد شده مبتنی بر تئوری کنترل مستقیم لیاپانوف (DLC) میباشد و ناحیه پایدار برای بهره برداری مناسب واحدهای DG در حین ادغام با شبکه برق را ارائه میکند. جبران تغییرات لحظه ای در مؤلفه های مرجع جریان در سمت ac و تغییرات ولتاژ dc در سمت dc ِ سیستم واسط به مقدار کافی در این طرح کنترلی در نظر گرفته شده اند، که نقش اساسی و نوآورانه این مقاله در مقایسه با استراتژیهای کنترلی قبلی میباشد. بکارگیری تکنیک DLC در تکنولوژی DG میتواند تزریق پیوسته توان اکتیو ماکزیمم در فرکانس اصلی از منبع DG به شبکه برق را تأیید کند، تمام توان راکتیو و مؤلفه های هارمونیکی جریان بارهای متصل به شبکه را از طریق ادغام پیوند DG با شبکه، جبران نماید. کاربرد این مفهوم در سیستمهای شبکه هوشمند میتواند کاهش تنش روی شبکه برق را در حین پیک تقاضای انرژی، تضمین نماید. نتایج شبیه سازی و آزمایش جهت نمایش تخصص و عملکرد تکنیک DLC پیشنهاد شده در تکنولوژی DG ارائه شده است.

نوآوری برآورد الگوریتم پوسیدگی مولفه DC برای رله دیجیتال

نوآوری برآورد الگوریتم پوسیدگی مولفه DC برای رله دیجیتال

ما یک الگوریتم تخمین میرا کننده مولفه DC برای رله های دیجیتال ارائه کرده ایم. جریان خطا تمایل دارند که شامل یک جزء میرا کننده DCباشد. الگوریتم پیشنهادی می تواند مولفه میرا کنندگی DC را پس از یک دوره فوری خطا از سیگنال های جریان خطا برآورد کند و از بین بردن ببرد. همچنین، می توان آن را برای یک تبدیل فوریه گسسته محاسبه مقادیر فازور جریان خطا در رله های حفاظت دیجیتال به صورت متعارف به کار برد. در الگوریتم پیشنهادی، میزان میرا کنندگی DC و ثابت زمانی دقیقا با یکپارچه سازی جریان خطا در طول یک سیکل برآورد شده است. این مولفه میرا کنندگی DC را بوسیله کسر مقدار DC در هر لحظه نمونه برداری حذف می کنیم. به منظور بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، ما یک آزمون برآورد مولفه dc و حفاظت از راه دور با استفاده از نرم افزار PSCAD / EMTDC انجام داده ایم. نتایج حاصل از شبیه سازی با نرم افزار PSCAD / EMTDC نشان داد که الگوریتم پیشنهادی می تواند دقیقا مولفه DC را از جریان های خطا برآورد و همچنین می تواند برای استخراج فازور به رله های حفاظت دیجیتال کمک کند.

مدلسازی و شبیه سازی رله نیروی معکوس برای محافظ ژنراتور

مدلسازی و شبیه سازی رله نیروی معکوس برای محافظ ژنراتور

ابزار مدلسازی برای درک اساس سیستم نیرو، مخصوصاً برای مهندسان مفید می باشد. چنین ابزاری به مهندسان جدید کمک می کند تا سیستم را تحت شرایط نرمال و خطا میزان نمایند. این مقاله مدلسازی و شبیه سازی رله نیروی معکوس دیجیتال در MATLAB/Simulink را ارائه می دهد.مراحل مختلف تبدیل داده ها در دیجیتالی کردن یک سیگنال نیز مطرح شد.در گذشته ، رله های الکترومکانیکی معمولاً استفاده می شدند، امروزه رله های دیجیتالی با سرعت و دقت بالا جایگزین آنها شده اند.عملکرد سریع رله مخصوصاً برای آن دسته از خطاهایی مطلوب است که می توانند منجر به خاموشی سیستم شوند.رله های دیجیتال مزیت های دیگری نیز ازجمله چندین تنظیم متغیر و سایز فشرده دارند.در این مقاله عملکرد رله در ژنراتور سنکرون ۱۱ کیلوواتی متصل به ۲۲۰ kV ازطریق یک ترانسفورماتور افزایش دهنده تست شد.

محافظت میکرو شبکه بااستفاده از رله های دیجیتالی

محافظت میکرو شبکه با استفاده از رله های دیجیتالی

در یک سیستم نیرو، یکی از مهمترین وجه ها، محافظت از نیرو می باشد. محافظت از نیرو شامل استفاده از دستگاه هایی برای اطمینان از این است که در مورد اتصال کوتاه یا هر خطای الکتریکی، مولفه های سیستم آسیب نمی بینند و کمترین حد از سیستم خراب می شود. جهت فراهم آوردن محافظت مناسب مربوط به مدار، این شرایط خطا باید شبیه سازی و تحلیل شود. این مقاله طرح محافظتی جدیدی بااستفاده از دیجیتال در رله ی جریان (مستقیم و غیرمستقیم) برای میکرو شبکه ها را نشان می دهد و عملکردش بوسیله ی شبیه سازی در matlab/Simulink تایید شد. همچنین مقاله ی حاضر مراحل مختلف تبدیل رله ها به مبدل داده ها بااستفاده از فرایند دیجیتالی کردن را دربر می گیرد. الگوریتم مبنی بر منطق و مدل پیشرفته ی رله تحت شرایط مختلفی از خطا و دینامیک های سیستم تست شدند. شبکه ی کوچک میکرو شبکه ساخته شد و عملکرد دیجیتال در رله ی جریان مورد تحلیل قرار گرفت. یک شبکه ی میکروشبکه (میکروگرید) با جابجایی رله ها و عملکرد بخش های مختلف شبکه پیشنهاد شد. هماهنگی رله ها بااستفاده از ماژول ETAP’s STAR طراحی شد.