no-img
شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب


شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com
آخرین پروژه های اضافه شده ...
اطلاعیه های سایت

adsads

ادامه مطلب

ZIP
شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب
امتیاز 4.00 ( 1 رای )
zip
نوامبر 14, 2018
۱۲,۰۰۰ تومان

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب


خلاصه:
یکی از مطالب مهم در درس ماشین های الکتریکی، کنترل موتورهای DC است. در این محصول یک نوع سیستم کنترلی برای موتور DC بدون جاروبک طراحی شده است که در زیر توضیحات مفصلی در این باره قرار داده شده است. شما با این شبیه سازی می تواند، با نحوه ی شبیه سازی کنترلر برای موتورهای DC آشنا شده و از آنها در پروژه های خود استفاده نمایید.
شرح موضوع:

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC بدون جاروبک یا براشلس با متلب – سیمولینک

اگر به دور و بر خود نگاه کنید شاید چندین موتور DC مشاهده نمایید. امروزه استفاده از موتورهای DC بسیار رایج شده است. در مهندسی برق نیز به خصوص گرایش ماشین های الکتریکی مقالات مختلفی در این زمینه ارائه می گردد. کنترل سرعت این موتورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کنترل سرعت موتورهای DC را می توان گفت جزو پیچیده ترین کنترل سرعت انواع موتورها محسوب می شود. امروزه استفاده از موتورهای DC بدون جاروبک نیز افزایش یافته است. موتورهای DC بدون جاروبک همانند موتورهای سنکرون هستند. جاروبک را می توان بزرگ ترین مشکل موتورهای DC به حساب آورد. در موتورهای DC بدون جاروبک از یک اینورتر برای تبدیل برق DC به AC استفاده می شود. زیرا برای چرخش موتور نیاز به برق AC است و برق DC اصلا تولید شار الکتریکی نمی کند و در نتیجه نمی تواند موتور را بچرخاند. در این محصول نیز کنترل سرعت موتور DC بدون جاروبک در سیمولینک متلب شبیه سازی شده است. شما می توانید با دانلود ان هر ایده ای را بر روی آن پیاده سازی نمایید. شکل زیر شمای کلی سیمولینک آن را نشان می دهد:
شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب

همانطور که از شکل بالا مشاهده می کنید از زاویه خروجی فیدبک گرفته شده و کنترل سرعت موتور DC بدون جاروبک انجام می گیرد. این نوع سیستم کنترلی را در موتورهای DC براشلس اصطلاحا کنترل EMF می نامند. در واقع EMF را در خروجی اندازه گیری می شود تا به موقعیت روتور پی برده شود. با این روند استفاده از حسگر اثر هال نیز حذف شده است. البته شکل بالا طراحی موتور DC بدون جاروبک و کنترلر و … در SUBSYSTEM قرار گرفته اند با باز نمودن آن ها می توانید به طور کامل شبیه سازی موتور DC بدون جاروبک براشلس را نیز مشاهده نمایید. البته داخل آن نیز چندین زیر سیستم هایی هستند که باید بازنموده و مشاهده نمایید. می توانید به راحتی اگر آشنایی ابتدایی با موتورهای DC بدون جاروبک داشته باشید، شبیه سازی آن را با این محصول یاد خواهید گرفت.

نمونه از خروجی این موتور که فرض شده با سرعت ۲۰۰۰ می چرخیده و در زمان t=1 به سرعت ۱۰۰۰ برسد را مشاهده می کنید. تنظیمات به صورت زیر خواهد بود: کافیست قسمت speed reference را به صورت زیر تغییر دهید:

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب

شکل زیر نیز نتایج حاصل برای سرعت موتور DC بدون جاروبک براشلس با تنطیمات بالا را نشان می دهد:

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب

شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC در متلب

در حالت کلی این محصول حاوی شبیه سازی کنترل سرعت موتور DC بدون جاروبک در سیمولینک متلب می باشد. البته یک فایل کد نویسی بسیار ساده نیز در قسمتی از سیمولینک استفاده شده است که در این محصول گنجانده شده است. شما باید هر دو فایل موجود را در یک فایل Extraxt کرده و تنها سیمولینک را اجرا (run) نمایید. به صورت خودکار سیمولینک فایل کدنویسی (m.file) را خوانده و اجراها را انجام می دهد. در پایان توسط scope ها نتایج را مشاهده خواهید نمود.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.