no-img
شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب


شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com
آخرین پروژه های اضافه شده ...
اطلاعیه های سایت

adsads

ادامه مطلب

ZIP
شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب
zip
نوامبر 13, 2018
۱۶,۰۰۰ تومان

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب


خلاصه:
فیلتر چیست؟ گاهی باید بعضی چیزها حذف بشه تا یه چیز درست و به دربخوری به وجود بیاد! در رشته ی مهندسی برق نیز گاهی برخی ادوات و تجهیزات الکتریکی مصرف کنندگان، شکل موج رو به هم میزنند، اینجاست که نیاز به فیلترها احساس می شود. در این محصول یک سیستم داغونی که نیاز به فیلتر اکتیو دارد طراحی شده و سپس از فیلتر اکتیو برای بهبودش استفاده شده است.
شرح موضوع:

فیلتر اکتیو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که لپ تاپ یا کامپیوترتان خاموش یا رستارت می شود. در زمان های قدیم توجه آن چنانی برای ساخت قطعات الکتریکی از نظر کیفیت توان نمی شد. بازار رقابت منجر شد تا تولید کنندگان لوازم الکتریکی بیش از پیش به کیفیت توان و کاهش حساسیت قطعات تولیدی خود به کیفیت توان توجه کنند. از طرفی صرفا توجه تولید کنندگان برای کاهش حساسیت کافی نیست و باید طراحان سیستم الکتریکی نیز به این موضوع اهمیت می دادند. اینگونه موارد باعث افزایش کیفیت توان شده و حضور فیلترها و ادوات FACTS در سیستم قدرت را فراگیر نمودند. وجود هر گونه اغتشاش در ولتاژ و یا جریان به گونه ای که باعث ایجاد اغتشاش در عملکرد تجهیزات شود، از نظر کیفیت توان قابل قبول نیست. فیلتر اکتیو می تواند مشکل هارمونیک های بارهای غیرخطی را رفع نماید. کاهش هارمونیکها به وسیله ی فیلترهای اکیتو و یا فیلترهای پسیو باعث افزایش عمر تجهیزات و کارکرد صحیح آنها خواهد شد. فیلترهای پسیو به دلیل وزن بالا ، هزینه زیاد و … کاربرد فراوانی ندارند. برخلاف فیلترهای پسیو فیلترهای اکتیو به دلیل استفاده از الکترونیک قدرت بسیار پرکاربرد هستند. مطالعه در زمینه فیلترهاي اکتیو در سال ۱۹۷۱ به وسیله ی پروفسور ساساکی آغاز شده است. ایشان در این سال استفاده از فیلتر اکتیو موازي را بجاي فیلترهاي پسیو موازي پیشنهاد کردند.

شکل زیر شبیه سازی انجام شده برای فیلتر اکتیو را در یک شبکه ای که حاوی بارهای غیر خطی است را نشان می دهد:

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب

همانطور که مشاهده می کنید فیلتر اکتیو وظیفه ی کاهش هارمونیک های ناشی از بارهای غیرخطی را بر عهده دارد. حال اگر شبکه را بدون فیلتر اکتیو فرض کرده و برنامه را اجرا کنیم نتایج برای جریان شبکه ، جریان بار و جریان فیلتر به صورت شکل زیر خواهد شد:

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب

 

آنگونه که می بینیم جریان شبکه به خاطر بار غیرخطی همانند جریان بار شده و از حالت سیسنوسی خارج شده است. حال با استفاده از فیلتر اکتیو اگر برنامه اجرا گردد نتیجه به صورت شکل زیر به دست خواهد آمد:

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب

شبیه سازی فیلتر اکتیو در متلب

 

می بینیم ابتدا حالت سینوسی نداشته ولی بعد از زمان کوچک که بسته به کنترل فیلتر دارد حالت سینوسی گرفته و در واقع جریان شبکه با جریان بار تغییر می کند. اینجاست که می توان از این شبکه برای سایر بارها استفاده نمود. زیرا غیر سینوسی بودن همانطور که می دانیم مشکلات عمده ای برای کارکرد سایر بارها نظیر موتورهای القایی ایجاد می کند.

در کل این محصول شبیه سازی فیلتر اکتیو در شبکه ی حاوی بار های غیر خطی در محیط سیمولینک متلب می باشد و شما می توانید از آن برای شبیه سازی مقالات و پروژه های خود استفاده نمایید.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.