no-img
شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com

شبیه سازی مبدل بوست در متلب


شبیه سازی MATLAB با eMATLAB.com
آخرین پروژه های اضافه شده ...
اطلاعیه های سایت

adsads

ادامه مطلب

ZIP
شبیه سازی مبدل بوست در متلب
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
zip
نوامبر 8, 2018
۱۳,۰۰۰ تومان

شبیه سازی مبدل بوست در متلب


خلاصه

در این محصول شبیه سازی نوعی از پرکاربردترین مبدلها مد نظر بوده است. مبدل بوست نوعی مبدل dc به dc از نوع افزاینده است که سطح ولتاژ را افزایش می دهد. این مبدل می تواند برای سلولهای خورشیدی و توربین های بادی که برق dc تولید می کنند، بسیار پرکاربرد باشد. شما با تهیه این محصول با شبیه سازی کامل این نوع مبدل آشنا خواهید شد.

شرح موضوع

از آنجایی که کاربرد مبدل های DC به DC روز به روز در حال افزایش است. یکی از مهم ترین این مبدل ها مبدل BOOST می باشد. مبدل بوست نوعی مبدل DC به DC افزاینده است. یعنی ولتاژ DC اعمالی به آن را در هنگام اتصال بار افزایش می دهد. بزرگترین کاربرد این نوع مبدل ها در ترمز کردن موتورهای DC می باشد و امروزه کاربرد فراوانی در صنعت برق دارد. در این نوع اینورتر همواره ولتاژ خروجی بزرگ تر از ولتاژ ورودی می باشد. شکل زیر یک مبدل بوست را نشان می دهد:

مبدل بوست

همانگونه که در شکل می بینید اساس کار این نوع مبدل بر پایه ی کلیدزنی یا همان سوئیچینگ استوار است. برای از بین بردن ریپل موجود در ولتاژ خروجی از یک خازن به صورت موازی استفاده می شود. از طرفی برای اینکه بارهای راکتیو بتوانند بدون مشکل تغذیه گردند از یک دیود جهت یکسوسازی جریان استفاده می کنند.

طبق شکل وقتی کلید بسته است منبع ولتاژ و سلف یک مدار بسته ای را تشکیل می دهند. در این هنگام انرژی در سلف ذخیره خواهد شد. و وقتی کلید باز می شود این انرژی تخلیه خواهد گردید. در نتیجه در مبدل ولتاژ خروجی به صورت پایدار بوده و مقداری بزرگ تر از مقدار ولتاژ ورودی خواهد داشت.

شبیه سازی مبدل بوست در متلب

در این محصول شبیه سازی مبدل BOOST در سیمولینک متلب مورد بررسی قرار گرفته است. در اینجا ولتاژ خروجی برای دو حالت جهت بررسی تنظیم شده است. یک حالت که می خواهیم ولتاژ خروجی ۱۲ ولت باشد و یک حالت هم ۴۸ ولت. برای ولتاژ خروجی ۱۲ ولت ولتاژ ورودی ۵ ولت اعمال شده و برای خروجی ولتاژ ۴۸ ولت نیز ولتاژ ورودی ۲۴ ولت تنظیم شده است. شکل زیر کلیات این طراحی برای هر دو حالت را نشان می دهد.

شبیه سازی مبدل بوست در متلب

شبیه سازی مبدل بوست در متلب

نتایج جریان و ولتاژ خروجی ۴۸ ولت به صورت زیر به دست می آید:

مبدل بوست

و برای ۱۲ ولت خروجی نیز شکل زیر برای جریان و ولتاژ به دست آمده است:

مبدل بوست

در کل این محصول شبیه سازی مبدل بوست در متلب سیمولینک بوده که برای دو حالت ولتاژ خروجی ۱۲ ولت و ۴۸ ولت مورد آزمایش قرار گرفته است. شما می توانید از این محصول برای یادگیری کامل کنترل مبدل BOOST استفاده کرده و از آن برای سایر شبیه سازی های خود استفاده نمایید.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.